Eiropas groži var apturēt Latvijas mežu rumaka skrējienu
07 / 02 / 2017
Topošā ES direktīva par siltumnīcu gāzu emisijām zemei, nepilnveidojot aprēķina metodiku un neveicot pasākumus CO2 piesaistes palielināšanai, pēc 2020. gada var ierobežot zemes īpašnieku iespējas nodarboties ar mežsaimniecību (arī lauksaimniecību)
Eiropas Komisijas institūcijā notiek darbs pie dokumentiem, kuri
noteikts siltumnīcu gāzu emisiju un piesaistes robežvērtības
2021.-2030. gadā (uzdevumu katrai valstij). Lai Latvijai nebūtu
nepatīkamu pārsteigumu, ir vajadzīgi ne tikai zinātniski pētījumi
par risinājumiem emisiju mazināšanai un to uzskaites metožu
pilnveidošanai, bet arī ES līmenī aktīvi būtu jādiskutē un
jāaizstāv Latvijas pozīcija, piesaistot visa veida ierēdņu un
diplomātu korpusu, vienlaikus valsts augstākajām amatpersonām pat
būtu jābūt gatavām nacionālo interešu (darba vietu, nodokļu
ieņēmumu) vārdā meklēt un izmantot šāda dokumenta bloķēšanas (veto)
iespējas. Šajā jomā Latvijai ir sabiedrotie: organisko augšņu
apsaimniekošanas kontekstā – Lietuva un Igaunija, bet
mežsaimniecības jomā – līdzās Baltijas kaimiņvalstīm arī Somija un
Zviedrija. Par šī cīņas iespējamiem rezultātiem pašlaik ir pāragri
vēl runāt, bet neveiksme var ietekmēt divas Latvijas lielākās
nozares – meža un lauksaimniecības.
Eiropas formula
«Iespējamā jaunā realitāte ir iepriekšējo gadu bezrūpības un
situācijas nenovērtēšanas rezultāts, neieklausoties klimata
politikas procesos iesaistīto cilvēku brīdinājumos,» situāciju
vērtē Latvijas Valsts mežzinātnes institūta Silava pētnieks Andis
Lazdiņš. Eiropas piedāvātā metodika paredz pēc 2020. gada noteikt
Latvijai pieļaujamo mežizstrādes apjomu procentos no atskaites
periodā (1990.-2009. gads) izmantotās un mežizstrādei pieejamās
koksnes attiecības. «Tas būs noteikts ne tikai pēc kopējā
mežizstrādes apjoma, bet arī sadalījumā pa meža tipiem un vecuma
klasēm. Atšķirīgi nosacījumi izmantoti Eiropas Komisijas prognozēs
par mežizstrādi 2014.-2020. gadā. Tad par atskaites periodu
pieņemti ekonomiskās recesijas gadi, kad privātmežu īpašnieki krasi
samazināja mežizstrādes apjomu, bet valsts mežos mežizstrādes
apjomu palielināja par 2+2 milj.m3 (t.t., valsts mežos pēc valdības
lēmuma 2009. un 2010. gadā papildus tika pārdoti 2 milj. m3
apaļkoksnes ik gadu), lai nodrošinātu kokrūpniecību ar izejvielām,
tomēr kopumā tieši Eiropas Komisijas izraudzītajā atskaites periodā
mežizstrādes apjoms Latvijā samazinājās, padarot mežsaimniecības
klimata mērķi 2020. gadā daudz grūtāk sasniedzamu. 1990.-2009. gadā
uzkrājās cirsmu fonds purvainu, slapjaiņu un kūdreņu
meža tipos, un, akceptējot Eiropas Komisijas piedāvātos nosacījumus
2021.-2030. gada meža apsaimniekošanas references līmenim,
pieaugušās un pāraugušās mežaudzes turpinātu uzkrāties vai arī
mežsaimniekiem būtu jāīsteno papildus pasākumi krājas pieauguma
palielināšanai, lai kompensētu mežizstrādes radītās emisijas,»
skaidro A. Lazdiņš.
Tādējādi, neveicot papildus pasākumus mežsaimniecībā, salīdzinājumā
ar 2014. vai 2015. gadu, mežizstrādes apjomi faktiski būtu
jāsamazina. Ja šāda kārtība paliek spēkā, tad rodas jautājums, kā
Latvija ierobežos mežizstrādes apjomu vai veicinās oglekļa dioksīda
piesaisti meža zemēs, vai varbūt tā maksās soda naudas par šo normu
pārkāpšanu. Nākamie jautājumi – cik tās ir lielas un kur ņemt naudu
to apmaksai. «Pret šādu metodiku iestājas ne tikai Latvija, kur
pieaugušu – ciršanas vecumā esošu – mežaudžu krāja ir vairāk nekā
300 milj. m3, bet arī Somija un citas valstis,» uz jautājumu, vai
Latvija šajā situācijā ir palikusi viena, atbild A. Lazdiņš.
Salīdzinājumā ar mežu īpašniekiem vēl sarežģītākā situācijā var
nonākt lauksaimnieki. «Baltijas valstu unikalitāte ir
apsaimniekotas organiskās augsnes un pilnīgs zināšanu trūkums par
to, kā šīs augsnes ietekmē emisijas. Ziemeļvalstis un Baltijas
valstis uzskaita 98% no ES valstu ziņotajām emisijām no
organiskajām augsnēm. Tas vien norāda, cik šī problēma ir nozīmīga
un vienlaicīgi arī nesaprotama cilvēkiem no citiem reģioniem.
Eiropas Komisijas eksperti pat «uzzīmējuši» vīziju, ka līdz 2030.
gadam organiskās augsnes un ar tām saistītās emisijas
lauksaimniecībā izmantojamās zemēs izzudīs. Ar šiem ekspertiem ir
grūti diskutēt, jo viņi nekad dzīvē ar šādām – organiskajām –
augsnēm nav saskārušies un nesaprot, ka 25-35% no valsts
teritorijas nav tas pats, kas daži mākslīgi atjaunoti mitrāji, ko
par naudu rādīt tūristiem,» stāsta A. Lazdiņš. Lauksaimniekiem
varētu būt interese kompensēt papildus iespējamās saistības uz meža
īpašnieku rēķina. « Kūdras ieguvei, jo mitrāji ir
izņemti no klimata saistībām sakarā ar ļoti lielo aprēķinu metožu
nenoteiktību,» uz jautājumu, vai kādai nozarei piedāvātais ES
aprēķina modelis varētu būt izdevīgs, atbild A. Lazdiņš. Savu
interešu aizstāvēšanā kopīgi varētu startēt tikai Baltijas valstis,
jo ziemeļu kaimiņi ir stipri mums priekšā un risina jautājumus, kas
mums ir vēl tikai otro vai trešo darāmo darbu sarakstā. «Lai
saprastu situāciju, kādā patiesībā atrodamies, un varētu pierādīt
savu taisnību, ir vajadzīgi pieredzējuši eksperti un pētījumi, kas
lielajām valstīm izmaksā mazāk, pārrēķinot uz vienu iedzīvotāju vai
platības vienību, nekā mazajām, bet mums salīdzinājumā, piemēram,
ar Zviedriju, šī joma ir vāji attīstīta un periodiski piedzīvo
izaugsmi tad, kad iestājas problēmas,» viņš skaidro.
Klimata pārmaiņu kontekstam nav nekāda sakara ar mežsaimniecības
ilgtspējīgu attīstību, jo Eiropas Komisija raugās no klimta
pārmaiņu, bet ne no mežsaimniecības ilgtspējas vai ekonomiskās
attīstības (izaugsmes) pozīcijām, vērtējot radīto emisiju un
saistītā CO2 starpību un nosakot visiem vienādus, bet ne vienmēr
loģiskus mērķus. Problēmas sakne ir tā, ka EK, neraugoties uz esošo
valstu attīstības līmeni, visiem grib noteikt vienādus nosacījumus
un līdz ar to arī būtiski «apcērp» iespējamās izaugsmes iespējas
jaunajām dalībvalstīm.
Gara vēsture
Savulaik viss sākās ļoti nevainīgi. Latvijas Valsts mežzinātnes
institūts Silava no 2007. gada rēķina siltumnīcu gāzu emisijas un
CO2 piesaistes zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un
mežsaimniecības (ZIZIMM) sektorā, kas aptver mežu, aramzemi,
ilggadīgos zālājus, mitrājus, apbūvi un citas zemes. Ik gadu tiek
sagatavoti vairāki ziņojumi par emisijām, prognozēm un pasākumiem,
ko valsts īsteno vai plāno veikt emisiju samazināšanai un uzņemtu
saistību izpildei (1997. gadā ANO vispārēja Klimata konvencija,
1999. gadā Kioto protokols un pērn arī Parīzes vienošanās).
«Pašlaik par bēdu kļuvis vārds apmežošana, kas daudziem uzdzen
zosādu, jo zemnieki aptuveni 0,3 milj. ha lauksaimniecības
platībās, kuras vēl nav aizaugušas, neprognozē ražošanu. Tās
karājas gaisā, jo nav iekļautas lauksaimniecības prognozēs, ne arī
apmežošanas plānos, kaut arī, ja neko nedarīs, tās tik un tā
aizaugs, tikai lēni un ar niecīgu ietekmi uz oglekļa dioksīda
piesaisti,» skaidro A. Lazdiņš.
Tikko Latvija ir ratificējusi Parīzes klimata vienošanās, bet
lielais darbs klimata saistību pārdalei un «slazdu» izlikšanai vēl
tikai sācies. ES iekšienē ir saistību sadales un pārdales
mehānisms. Meža zemēm pirmais atskaites punkts bija 2008.-2012.
gads – Kioto protokola pirmais atskaites periods. Tur viss bija
labi, jo meža apsaimniekošanā tika iegūts iespējami labākais
rezultāts ap simt miljonu «virtuālo» eiro apmērā, kuru gan taustāmā
naudā neviens nav redzējis un droši vien neredzēs, jo nebija kam
tās piesaistes vienības pārdot. Pēc 2012. gada šī emisiju uzskates
sistēmas metodika radikāli nomainīta. Līdz tam pietika, ka meža
radītā CO2 piesaiste ir lielāka par emisijām no tā, tādējādi tas
tika ieskaitīts pozitīvajā.
«Varbūt Latvija bija pārāk bailīga, varbūt neizpratām šos procesus,
uztvērām tos pārāk burtiski un centāmies rast zinātnisku pamatojumu
lietām, kurām bija vajadzīgs politisks kompromiss. Modelējām, kā
varētu attīstīties mežizstrāde nākotnē, balstoties uz koksnes
pieprasījumu. Baidoties no zaļā pūķa, ne no meža nozares, ne arī no
valsts institūcijām un arī politiskās vadības netika pateikts, ka
mežizstrāde Latvijā pieaugs,» atceras A. Lazdiņš. Zinātnieku
piedāvājums prognozēt mežizstrādi tā, lai nonāktu pie izlīdzinātas
vecumstruktūras, uzrādītu būtiski lielāku mežizstrādes apjoma
prognozi, kas būtu jāpasniedz sabiedrībai, jāpamato kontekstā ar
ciršanas tāmi valsts mežos, kas tajā laikā acīmredzot šķita
neizpildāms uzdevums. Rezultātā Latvijas meža apsaimniekošanas
references līmenis tika noteikts pēc ekonomiskās recesijas zemākā
punkta, kad privātmežu īpašnieki Latvijā savus izstrādes apjomus
bija samazinājuši pieckārtīgi. «Tā kā ES Komisija šo situāciju
apzināja, tad izdomāja, ka visās valstīs, kurām prognozi veido EK
eksperti, līdz 2020. gadam būs 10% liels mežizstrādes pieaugums.
Tas mūsu situāciju uzlaboja, taču neglābj,» skaudri secina A.
Lazdiņš.
No 16 uz 4 milj. t
Sākotnēji Latvijai mežu apsaimniekošanas references līmenis CO2
piesaistē bija 16 milj. t ik gadu līdz 2020. gadam. Ja viena tonna
CO2 maksā 20 eiro, tad tas ir 320 milj. eiro ik gadu. «Metodikas
pilnveidošanas rezultātā, izmantojot šobrīd pieejamos daudz
korektākos Meža resursu monitoringa datus par meža resursiem, esam
nonākuši pie tā, ka Latvijas meža apsaimniekošanas references
līmenis samazinājies līdz 4 milj. t un vēl arvien ir garš
īstenojamo aprēķinu metožu uzlabojumu saraksts, kas būtiski
ietekmēs gan references līmeni, gan emisiju prognozes. Ja neko
labāku pateikt nevaram, jātic vadlīnijām, kas paredzētas tām
valstīm, kuras tikai veido savas nacionālās siltumnīcefekta
gāzu inventarizācijas sistēmas. Dalībvalstīm ir tiesības
izstrādāt nacionālas metodes, pirms 2012. gada Latvijas ZIZIMM
sektoru lielā mērā paglāba LVM pētījumi par mežsaimniecības ietekmi
uz SEG ( siltumnīcefekta gāzu) emisijām un CO2
piesaisti – atrisināja tādu jautājumu kā biomasas vienādojumi,
nedzīvās koksnes mineralizācija un citi,» stāsta A. Lazdiņš.
Inventarizācijā tas uztverts kā būtisks uzlabojums, kas atrisināja
visas tā laika nozīmīgākās uzskaites problēmas, un Latvija tika
sveikā cauri. Tad viena gada laikā spēkā stājās divas – 2006. gada
lauksaimniecības, mežsaimniecības un citu zemes izmantošanas veidu
vadlīnijas un to 2014. gada pielikums mitrājiem. «Saskaņā ar tām
bija jārēķina krietni lielākas emisijas no organiskajām augsnēm.
Piemēram, purva augsnēm bilance pēc 2003. gada
vadlīnijām bija 0,009 milj. tonnu CO2 emisiju gadā, pēc 2014. gada
vadlīnijām tās bija jau 1,1 milj. t, jo uzskaitē iekļauta arī
kūdras ieguve – pieaugums 100 reizes. Mežu zemēm bija
mazāk dramatiskas, bet tikpat nepatīkamas izmaiņas – no dažiem
simtiem tūkstošu tonnu emisiju līdz vairāk nekā 4 milj. tonnām
emisiju no augsnēm,» izmaiņu rezultātu rāda A. Lazdiņš. Faktiski
lauksaimniekus klimata kurpe spiež pat vairāk nekā meža zemju
īpašniekus. «Nozare tika brīdināta, ka jāizstrādā nacionālās
metodes, bet optimistiskais Kioto protokola 1. uzskaites perioda
noslēgums ir rezultējies izmisīgos saucienos no Vides aizsardzības
un reģionālās attīstības ministrijas puses, jo pat atskaites
periodā līdz 2020. gadam var nākties maksāt par saistību
neizpildi,» uzsver A. Lazdiņš.
Deficītais miljons
Latvijas meža apsaimniekošanas saistību apmērs 2014.-2020. gadā
tiek ik gadus precizēts, bet pašlaik tas ir aptuveni 4 milj. tonnu
CO2 ik gadu. Prognozētais deficīts (kas arī mainīsies pārrēķinu
rezultātā), ir 1-2 milj. tonnu CO2 ik gadu.
«Šo deficītu var kompensēt ar meža apsaimniekošanas pasākumiem,
taču ir ļoti maz risinājumu, kas var dot tik būtisku efektu tik īsā
laikā,» secina A. Lazdiņš. Lielākās CO2 emisijas meža
apsaimniekošanā rada ne jau pati mežizstrāde, jo nozāģētā koksne
nonāk koksnes produktos vai arī paliek mežā un lēnām daudzu gadu
laikā izkūp gaisā, bet gan biokurināmais meža apsaimniekošanā
uzreiz tiek pārrēķināts emisijās.
«Tas ir pareizs secinājums,» uz jautājumu, vai tas nozīmē, ka šāda
pieeja var veicināt malkas sapūdēšanu mežos, bet energoresursi ir
jāimportē, atbild A. Lazdiņš. Šāda metodika ir izdevīga tām ES
dalībvalstīm, kuras importē energoresursu un kurām ir maz
mežu.
«Noteikti ir jārunā par saistību un potenciālo labumu resorisko
pārdali starp mežsaimniecību (kurināmā ražotājiem) un enerģētiku
(patērētājiem), bet tas varētu būt grūti pašmāju līmenī, nemaz
nerunājot par ārvalstu Latvijā ražotā biokurināmā patērētāju (lielo
elektro un siltumstaciju īpašnieku) iesaisti šajā procesā,» atzīst
A. Lazdiņš. Pašlaik nav skaidrs, vai Latvijai, nepildot uzlikto
uzdevumu, būs jāpērk piesaistes vienības par katru nepildīto CO2
tonnu no citām valstīm. Pašlaik akūtākā vajadzība ir cilvēkresursu
kapacitāte, lai varētu diskutēt ar ES ekspertiem vienā līmenī un
vairāk sadarboties ar kaimiņvalstīm, kas risina līdzīgas
problēmas.
«Iespējamā jaunā realitāte ir iepriekšējo gadu bezrūpības un
situācijas nenovērtēšanas rezultāts, neieklausoties klimata
politikas procesos iesaistīto cilvēku brīdinājumos,» uzsver
Latvijas Valsts mežzinātnes institūta Silava pētnieks Andis
Lazdiņš.
Trūkst ekspertu
Kristaps Klauss, Latvijas Kokrūpniecības federācijas
izpilddirektors:
Šis jautājums ir mūsu darba kārtībā jau kopš 2011. gada. Un pat tad
tas jau bija par vēlu, jo Briseles līmenī bija pieņemti lēmumi, kas
Latvijai bija klaji neizdevīgi. Lielākais izaicinājums ir tas, ka
Latvijā ir tikai daži cilvēki, kas spēj saprast kopainu un izprot
algoritmus, kā šobrīd aprēķina un nākotnē tiks aprēķinātas
emisijas. Tas apgrūtina mērķtiecīgu rīcības plānu izstrādni.
Nedrīkst pieļaut spārnu apciršanu
Māris Liopa, Latvijas Meža īpašnieku un apsaimniekotāju
konfederācijas valdes priekšsēdētājs un Latvijas Mežu
sertifikācijas padomes priekšsēdētājs:
Situācijā, kad Eiropas struktūras piedāvā aprēķina metodikas un
formulas, kuru rezultātā Latvijas valstij ir jāsamazina ikgadējais
ciršanas apjoms, iespējams pat par trešdaļu, ir jāuzskata par
nozīmīgāko nozares apdraudējumu pēdējos 25 gados. Šāds piedāvājums
nedrīkst tikt akceptēts no Latvijas puses. Tam ir jāliek veto, un
šim mērķim ir jāapvienojas visām trijām Baltijas valstīm, kaut arī
kaimiņvalstīs šī situācija nav tik nejauka, kāda tā veidojas
Latvijā. Valdībai, ierēdņiem, uzņēmēju organizācijām ir jādara viss
iespējamais un neiespējamais, lai šie piedāvājumi nestātos spēkā
vai arī tie tiktu fundamentāli pārskatīti, jo tie nozīmē darba
vietu un līdz ar to arī nodokļu maksātāju skaita sarukumu, vēl
tukšākus laukus, bet kokrūpniekiem izejvielu -
apaļkoksnes-deficītu. Turklāt, ja pēc piedāvātās metodikas
izdevīgāk ir importēt kurināmo, nevis patērēt pašiem savu dedzināmo
koksni, tad jautājums-par kādu enerģētisko neatkarību
var runāt? Šie uzstādījumi neatbilst Latvijas nacionālajām
interesēm, un pret tiem ir jāveic nesaudzīga cīņa. Ja visu šo
procesu atstās pašplūsmā un tikai uz dažu speciālistu un ierēdņu
pleciem, tad pēc pieciem gadiem būs par vēlu kost pirkstos par
pazaudētiem gadiem, par nozari varēs stāstīt, gluži kā sākas
pasakas «reiz bija...».